Sunday 7 April 2013

Berubah jadi alim tapi mendabik dada? Bagus sangat ke?



Aku cuma terkilan, ada segelintir umat ni kan, dahulunya dia berada didalam dunia yang jahil. Ketika jahilnya dia dahulu, aku rasa mungkin dia sedar yang dirinya dihina oleh masyarakat sekeliling. Tapi tak tahu lah kalau dia buat2 tak sedar atau dia memang betul2 x sedar.

Jadi, aku bagi satu contoh yang sangat dekat dengan aku, MAMA saya.

Ni nak cerita sikitlah sejarah mak aku. Masa mak aku muda dulu, mak aku merupakan seorang penari tarian kebudayaan dibawah Kelab Budaya naungan JKKN. Lepas tu mak aku aktif dalam bidang nyanyian, selalu mendapat undangan di hotel2. Kelab tu wallahu a'lam. Haha. Then mak aku join kugiran, tapi mak aku vokalis. Cuma nak bagitahu, mak aku ni bukanlah artis, cuma penggiat seni sebab adik beradik mak aku semua pemuzik. Aku xde kot :P

Yalah, bila dah menari, menyanyi dekat hotel, menyanyi kugiran, mana ada hijabers gitew. Of course la free hair bagai. Tapi percaya lah, lepas mak aku kahwin dengan ayah aku, dia berubah. Dulu melalak dekat hotel hotel, sekarang lead kumpulan berzanji dan marhaban. Aktif dalam kegiatan surau dll.

TAPI, mak aku xde lah nak mengutuk orang jahil2 dekat luar sana tu! Takda pulak mak aku kata tu zalim la, tu kafir la, ini yahudi la, jadah n bla bla bla bla. 

Ya, tak dapat dinafikan seruan amal ma'ruf nahi mungkar, bukan nak kata tak payah nak amek peduli pasal kemungkaran dan sebagainya, tapi point aku disini adalah, bila kita sudah berubah, daripada kejahilan ke jalan yang benar, bagus sangat ke kita ni nak mengutuk, mengata, mencaci dan menghina orang2 yang jahil di luar sana?? Cantik sangat ke??

Sepatutnya kau kena lebih faham perasaan berada di tempat orang yang jahil, sebab kau pon pernah jadi jahil la JAHIL! *teremosi haha.

Sebab takut nanti kerana mulut orang macam segelintir umat yang dah berubah jadi alim tapi mengata tu, orang yang nk berubah silap2 makin menyimpang sebab mulut umat yang longkang itu :)

#AbbyAdabi(bukannamasebenar)

1 comment:

  1. Setuju ngan kau. Pernah kena kat aku jugak. Manusia memang suka tengok kawan dia tak sempurna~

    ReplyDelete