Thursday 28 February 2013

BTN tu racun?


18 feb sampai 22 feb, aku menghadirkan diri ke Biro Tata Negara (BTN). Sebelum pergi BTN ni, mostly komen yang aku dengar, "dakyah kerajaan", "racun fikiran rakyat", "brainwash" n so on. Betul, aku x nafikan benda2 tu semua, cuma mungkin nasib aku la, masa aku pergi BTN, xde pulak diorang sentuh pasal politik. So, ak tak nak komen apa2 la.

Sometimes aku sendiri pon rasa, ekeleh, desprate gila pelatih2 BTN ni, macam sangap nk marah orang je. haha. 

Tapi entah la, lepas pergi BTN, banyak benda yang selama ni aku x tahu pasal negara aku sendiri. Malu jugak sebenarnya jadi rakyat Malaysia, tapi "zero" pasal Malaysia. Dan untuk pengetahuan umum la, aku ni sebenarnya agak racist orangnya (pengakuan jujur dan berani mati). Tapi bila pergi BTN, racist tu masih ada, cuma x setegar dulu la. Banyak kot kesedaran yang aku dapat dari BTN.

Mungkin tak ramai ada pengalaman macam aku. Aku ni dibesarkan oleh atuk dgn nenek sejak aku umur setahun sampailah aku habis tadika. Nak dijadikan cerita, aku ni dididik oleh atuk aku, aku belajar mengaji, belajar berzanji dll. Atuk aku ni pulak bekas tentera darat dan pernah berkhidmat masa perang dunia kedua. Jadi, memang banyak atuk aku cerita pasal perang dengan Jepun (aku sendiri nak belajar kat jepun, LOL), pasal perang menentang Komunis. Jadi mungkin bagi aku sendiri, sedikit sebanyak aku faham tentang perjuangan nk mendapatkan kemerdekaan negara ni bukanlah mudah.

Jadi, objektif sebenar BTN ni, bukanlah nak meyampaikan dakyah kerajaan atau lain2, sekadar nak menyedarkan kaum muda di Malaysia, agar faham erti pengorbanan dan perit getir orang dahulu mendapatkan kemerdekaan. Cuma yelah, tak dinafikan ada sikit2 dia selitkan unsur2 politik, tapi x payah la disebabkan ada unsur politik, habis benda2 baik yang ada dalam BTN kita campak tepi, yedak?

Dari sudut agama sendiri pon, for those yang pernah belajar PQS, ada bab pasal cintakan tanah air (x silap aku la). Nak kata agama sendiri pon menekankan aspek cintakan negara dan tanah air. Tapi tak tahulah, kalau ada jugak yang nak kata, "alaa, buku teks tu orang kerajaan yang buat, tu yang masukkan tajuk tu dalam buku teks". LOL Whatever. 

Dalam banyak2 modul dan aktiviti dalam berkumpulan yang ada dekat BTN, aku rasa aktiviti yang paling membawa mesej yang baik adalah aktiviti dimana setiap kumpulan diberi cebisan2 kain, ada yang dapat warna merah, ada yang biru, ada yang putih, ada yang kuning. Dengan bahan yang diberi, kena hasilkan satu benda yang kita boleh banggakan. Syarat dia, kita tak dibenarkan bersuara dan berdiri, boleh memberi tapi tak boleh meminta. Simple je, tapi susah nak laksanakan.

Mulanya, aku pon tak terfikir nak buat apa dengan kain warna putih, tapi lepas aku perhatikan group lain ada pegang kain merah, biru dengan kuning, baru aku perasan, Jalur Gemilang! (slow jugak aku ni). Jadi semua group pon bergabunglah, kumpulkan barang2 yang setiap group dapat, buat bendara Malaysia.

Aktiviti dia memang x seronok, tapi mesej dia mendalam. Macam tu lah payahnya orang dulu nak merdeka, suara mereka x didengari oleh british, kuasa mereka ditarik dan sebagainya, tapi akhirnya kemerdekaan tercapai jua.

Jadi orang muda, fikir dengan rasional, belajar untuk mensyukuri nikmat yang ada, luangkan sejenak masa untuk diri sendiri, fikirkan apa yang kita mampu sumbangkan pada negara kita sendiri. Jangan hanya sekadar lantang bersuara, gerak kerjanya tiada. Seburuk buruk Malaysia ni, kita masih lagi mampu mengucap dua kalimah syahadah tanpa sebarang ugutan atau ancaman. Sehina hina Malaysia ni, kita masih lagi mampu menunaikan solat berjemaah dimasjid masjid, surau2. Yang tinggal sekarang hanyalah kita, bagaimanakah cara nak mengekalkan dan menambah baik, bukan memusnahkan :)






2 comments:

  1. eh time aku btn pun buat macam tu wehh. haha memang semua sama je eh :/

    ReplyDelete
  2. semua sama je laaa...kalau lain2, x mencapai objektif la..haha

    ReplyDelete